ZET DE SMAAK VAN DE KLANT OP DE EERSTE PLAATS

DURF JE KLANT TE VRAGEN NAAR ZIJN VOORKEUREN

Vergeet je eigen smaak en ga mee in het verhaal van de klant. Kleur is immers emotie en wordt net zoals muziek door iedereen anders ervaren. Een goede kleuradviseur is empathisch en zet de smaak van de klant op de eerste plaats. Er zijn geen lelijke kleuren, enkel slechte combinaties.

KLEUREN BEOORDELEN OP BUIKGEVOEL

Wat muziek is voor je oren, is kleur voor je ogen. Je kijkt ernaar en ervaart het als prettig of juist niet. Meestal beoordeel je kleuren vanuit je buik. Je komt binnen in een ruimte en je hebt bijna meteen je mening klaar. Laat je klanten daarom kleuren kiezen op hun buikgevoel, want wie kleuren met zijn of haar verstand moet beoordelen, wordt al snel onzeker over de keuzes die hij of zij maakt.

Het gevoel dat je hebt bij kleuren wordt immers ingegeven door zaken waar je je niet meteen bewust van bent, zoals eerdere ervaringen. Ook je cultuur en tradities spelen een rol. In onze taal alleen al vind je talrijke associaties met kleur. Denk maar aan de uitdrukkingen: groen van jaloezie zien, zwart-witdenken, alles door een roze bril zien, enz. Maar niet alleen onze achtergrond bepaalt onze kleurvoorkeur, ook onze leeftijd is hierop van invloed, want tijdens ons leven verandert onze smaak.

SMAKEN VERANDEREN

Neem nu baby’s. Die zijn extra gevoelig voor felle kleuren en kunnen te midden van die kleuren moeilijk slaap vatten. In babykamers voorzie je daarom het best rustgevende en lichte tinten (zoals pastelkleuren). Peuters en kleuters daarentegen voelen zich net aangetrokken tot felle en primaire kleuren (speelgoedfabrikanten spelen hier ook op in). Hun ogen hebben meer contrast nodig, dus kleuren zijn bij voorkeur stralender en feller om ze goed te kunnen waarnemen.

We zetten kleuren naarmate we ouder worden ook anders in. Adolescenten zien kleuren als een manier om hun identiteit vorm te geven, bijvoorbeeld door dezelfde kleuren te dragen als de groep waartoe ze willen behoren. Jonge gezinnen trachten individuele kleurvoorkeuren minder te laten spreken in hun interieur, maar sluiten compromissen. Meestal voert één kleur de toon (een ow kleur die alle ruimtes met elkaar verbindt, is zeker in compacte woningen van groot belang) en worden per ruimte enkele accenten gelegd. 60-plussers verkiezen dan weer hedendaagse kleuren omdat ze mee willen zijn met hun tijd. Via ons interieur willen we immers uitdrukken wie we zijn en hoe we willen leven.

WAT VALT ER IN DE SMAAK

Om de smaak van je klant te achterhalen, kun je hen vragen om foto’s te verzamelen van interieurs en kleuren die ze mooi vinden. De klant een moodboard voorleggen kan ook een grote hulp zijn om te weten te komen welke kleuren in de smaak vallen en welke niet. Kijk ook zeker naar de kleuren en materialen die al in de ruimte aanwezig zijn. Die kunnen een indicatie geven van de smaak van de klant en de sfeer die men in de ruimte wenst te creëren.

DE JUISTE SFEER SCHEPPEN MET KLEUREN EN MATERIALEN

De gewenste sfeer hangt uiteraard af van de functie van de ruimte. In een wachtkamer verkies je een rustige sfeer, terwijl je in fitnesscenter wil aanzetten tot actie. Ook in onze woning willen we in de ene ruimte een ontspannen sfeer (bv. de slaapkamer en zitkamer) en in de andere een eerder actieve sfeer (bv. de keuken). Een relax sfeer bekom je met warme, donkere kleuren en glanzende materialen met een tekening of textuur (denk aan een klasserestaurant = blijf nog even). Een actieve sfeer verkrijg je eerder met koelere, lichtere kleuren en matte materialen zonder tekening (denk aan een hamburger restaurant = take- away). Een combinatie tussen beide is ook mogelijk, zoals een gezellige keuken met pittige sfeer. Hier kun je opteren voor lichte kleuren in combinatie met gladde materialen. Hou er tijdens je kleuradvies wel altijd rekening mee dat de focus bij interieurinrichting vandaag ligt op: veel licht, warmte en een ruim gevoel.

Met dank aan
Jaklien Vancraen, kleuradviseur voor Caparol

Facebook
LinkedIn
Twitter
Email