Hoe herken je een goede aannemer?

CHECKLIST

Hoe herken je een goede aannemer?

Gebruik deze checklist in eerste instantie om na te gaan of je aannemer in orde is met zijn wettelijke verplichtingen. Zo vermijd je al onaangename verrassingen. Daarnaast vind je in deze checklist enkele nuttige tips om een goede vakman te onderscheiden van de anderen. Het gaat niet enkel over de kwaliteit van de uitgevoerde werken maar ook over de timing en het respecteren van gemaakte afspraken.

Is mijn aannemer met alles in orde?

Je kan best nagaan of je aannemer de werken wel mag en kan uitvoeren én of hij geen schulden heeft. Dit geeft je meer zekerheid, o.a. minder kans op faillissement. Voor de consultaties heb je het ondernemingsnummer van de aannemer nodig.

O Mijn aannemer is in orde met zijn inschrijving in de KBO en bewijst zo de juiste ondernemersvaardigheden
Consulteren kruispuntbank van ondernemingen via www.belgium.be online diensten àeconomie à public search van de kruispuntbank van ondernemingen en handelsregister

O Mijn aannemer heeft geen fiscale of sociale schulden
Consulteren fiscale en sociale databank via www.checkinhoudingsplicht.be

De “inhoudingsplicht” geldt enkel voor professionele opdrachtgevers, niet voor particulieren. Maar u kan via deze weg wel snel nagaan of de aannemer waarmee u in zee gaat vrij is van fiscale en sociale schulden. De RSZ (sociale schulden) heeft enkel informatie over bedrijven mét personeel, niet over zelfstandigen.

Opgelet! Wie in zee gaat met een aannemer die niet in orde is met de wettelijke verplichtingen riskeert zware boetes!

Hoe herken ik een echte vakman?

O Mijn aannemer getuigt van zijn kennis en kunde, hij is op de hoogte van nieuwe technieken, regels, werkmethodes …
De meeste mensen bouwen en verbouwen maar een keer in hun leven. Komt daar nog bij dat bouwen en grote verbouwingen een serieuze investering vergt. Redenen genoeg om je levensdroom te laten realiseren door vakmensen, aannemers die kwaliteit hoog in het vaandel dragen. Een vakman getuigt door zijn specifieke opleiding en ervaring van veel kennis en kunde. Ook de bouwsector ontsnapt niet aan technologische evoluties en wordt almaar complexer. Je vakman is hiervan op de hoogte en biedt de nodige garanties voor het beste resultaat.

O Mijn aannemer geeft advies
Al van bij het eerste gesprek ervaar je dat een goede vakman advies geeft. Over de technische kant van de opdracht (wat kan, wat niet, wat is beter), maar ook over financiële en fiscale voordelen zoals bv. over premies, het verlaagde btw-tarief en de energiebesparende maatregelen. Met zijn ervaring en kennis zal hij jou niet alleen wijzen op mogelijke technische problemen, onuitvoerbaarheden of risico’s. Dankzij zijn technisch inzicht wijst hij jou ook op opportuniteiten waaraan je als leek misschien niet zou denken.

O Mijn aannemer werkt aan zijn herkenbaarheid Informatie over het bedrijf en zijn activiteiten is terug te vinden in reclame, op de offerte, factuur, camionette, visitekaartjes, website … ¨ Mijn aannemer is niet bang van kritische vragen Gelegenheid om met je aannemer van gedachten te wisselen, te zeggen wat eventueel op je lever ligt en daar ook een afdoend antwoord op krijgen.

O Mijn aannemer is fier op zijn projecten, hij geeft mij enkele referenties

Ik heb een goed contract en een aangenaam contact

O Mijn aannemer rekent met de juiste prijs/kwaliteit-verhouding
Kwaliteit heeft zijn prijs. (Ver)bouwers kunnen aannemers met minder goede bedoelingen snel herkennen aan hun abnormaal lage prijzen, bedoeld om de prijsbewuste klant gemakkelijker over de streep te trekken.

Kwaliteit: kijk niet alleen naar de uitvoering van de werken maar ook naar de materialen waarmee je aannemer werkt, of hij maatregelen neemt om de hinder tijdens de werken te beperken …

Prijs: wat is in de prijs inbegrepen en wat niet?

O Ik kan met mijn aannemer duidelijke en heldere afspraken afmaken
Essentieel om het bouwen aangenaam en vlot te laten verlopen, is een goed contract. Goede contracten kennen een evenwicht in de rechten en plichten van zowel aannemer als klant. Problemen voorkomen staat centraal. Van belang zijn afspraken rond de prijs (laat opsommen wat in de prijs begrepen is en wat niet) en de uitvoeringstermijn (niet alleen over de start van de werken is van belang maar ook de voortgang, m.a.w. zonder abnormale onderbrekingen), het schriftelijk overeen komen van meer werken (met ook hier duidelijke afspraken rond de prijs en het ver lengen van de uitvoeringstermijn) en voldoende gedetailleerde en duidelijke lastenboeken, aan te leveren door de architect. Kortom, zoveel mogelijk factoren op voorhand afspreken en schriftelijk vastleggen, geeft minder discussies achteraf.

Een open en eerlijke communicatie is noodzakelijk om het bouw – proces tot een goed einde te brengen. Maak met je aannemer duidelijke afspraken over de aanpak van de werken, wie voor wat instaat (bv. moet jij zorgen voor het leegmaken van de kamer, het afdekken van de meubels of de grond en/of de schoonmaak achteraf, of doet de aannemer dit voor jou) …

Ik heb een goed contract en een aangenaam contact

O Ik werk met een lokale aannemer
Een lokale aannemer kan gemakkelijk langskomen, niet alleen tijdens de werken maar ook erna, als je nog vragen hebt, er nog onderhoud moet gebeuren … Bovendien heeft hij er alle baat bij om je een uit stekende service te bieden, om zijn reputatie hoog te houden. Mond-aan-mond-reclame is namelijk de belangrijkste reclame voor hem. Misschien heb je wel buren of vrienden voor wie hij al werkte? En hij kent de lokale situatie (over wat wel of niet mag en kan in jouw buurt) als geen ander …

O Mijn aannemer werkt zelf mee op de werf of heeft iemand ter plaatse met wie ik goed kan communiceren en overleggen

O Mijn aannemer werkt veilig

O Mijn aannemer is lid van een beroepsorganisatie zoals Bouwunie
Beroepsorganisaties organiseren bijscholingen en opleidingen om de aannemer op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen in zijn branche en houden hem op de hoogte van wijzigingen in belangrijke wet- en regelgevingen. Als een aannemer lid is van een beroepsorganisatie wijst dit dikwijls op een grote betrokkenheid bij zijn vak.

O Mijn aannemer heeft nog een kwaliteitslabel of certificaat behaald
Heel wat aannemers kunnen hun klanten extra garanties bieden over hun ernst en vakmanschap. Voorbeelden van labels zijn het STS-certificaat (bv. van voor spouwmuurisolatie erkende aannemers) en het EBA-label (EnergieBewuste Aannemers zijn bouwbedrijven die bewust omgaan met duurzaam en energiebewust bouwen en verbouwen. Ze kunnen hun klanten beter informeren en succesvol bijstaan in zijn of haar keuzes).

Maak de juiste keuze. Succes!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Scroll naar top